آشنایی با کاربرد بشکه گیر

آشنایی با کاربرد بشکه گیر

 در این بخش به صورت اجمالی مشکلات و مسائلی که در زمینه جابجایی و حمل بشکه پیش روی صنعتگران است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سپس به معرفی و آموزش استفاده از بشکه گیر های طراحی و تولید شده توسط شرکت فناوران پیشتاز فاطر، می‌پردازیم، پس با ما تا انتها همراه باشید.

آشنایی با کاربرد بشکه گیر

یکی از مشکلاتی که باعث اتلاف وقت و هدررفت هزینه در استفاده از نیروی انسانی می‌شود، مشکل جابجایی بشکه‌ها، تخلیه از کامیون و بارگیری آن‌هاست.

این مشکل در کارخانه ها و شرکت‌های بزرگ که محصول یا ماده‌ی اولیه‌ی آن‌ها در بشکه بسته بندی می‌شود و همچنین در پالایشگاه‌ها، بنادر، صنایع پتروشیمی و حتی در شرکت‌های کوچک مواد شیمیایی وجود دارد.

بشکه پر حداقل وزنی معادل 220 کیلوگرم دارد که جابجایی آن از عهده‌ی افراد خارج است. لذا باید برای جابجایی آن از ماشین آلاتی مثل لیفتراک یا جرثقیل استفاده کرد. 

ولی با وجود این دستگاه‌ها هم، مشکلات زیادی وجود دارد از جمله اینکه بشکه شکل مناسبی ندارد که به راحتی بتوان با دستگاه‌های معمول آن را بلند یا جابجا کرد. همچنین مسائلی مثل زمان، تعداد کارگر مورد نیاز و هزینه‌های ناشی از آن هم اهمیت دارد.

کاتالوگ دستگاه‌های بشکه گیر

1- آموزش استفاده از دستگاه بشکه گیر الحاقی لیفتراک

دستگاه بشکه گیر طراحی شده می‌تواند در عرض کوتاه‌ ترین زمان ممکن فقط با وجود یک نفر به عنوان اپراتور لیفتراک، کار بارگیری و تخلیه بشکه از کامیون و یا جابجایی و چیدن بشکه‌ها روی هم را انجام دهد. 

این دستگاه به راحتی به شاخک‌های لیفتراک متصل می‌شود و بسته به ظرفیت دستگاه می‌تواند از 1 تا 12 بشکه را جابجا کند.

انواع دستگاه‌های بشکه گیر

1-1- روش صحیح اتصال به بشکه‌ها

این بخش را با دقت بخوانید تا درک دقیقی از ملزومات کار با دستگاه بشکه گیر خود داشته باشید. حتی اگر با الحاقی‌های دیگری کار می‌کنید، باید این بخش را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که با محل قرارگیری و عملکرد همه قسمت‌های دستگاه بشکه گیر کاملاً آشنا هستید.

1-2- بازدید قبل از رانندگی

پیش از شروع کار، اطمینان حاصل کنید که کاملاً با محل و نحوه کار دستگاه بشکه گیر آشنا هستید. تمامی مراحل نصب و راه اندازی بشکه گیر را، انجام دهید.

1-3- شیوه اتصال دستگاه به لیفتراک

دستگاه‌های بشکه گیر فاطر علی رغم عملکرد اتوماتیک، به صورت مکانیکی کار می‌کنند و نیاز به اتصال به سیستم برق و یا هیدرولیک لیفتراک ندارند و صرفا با اتصال روی شاخک‌ها قابل استفاده می‌باشند.

برای این کار باید شاخک‌ها به صورت افقی قرار بگیرند و فاصله بین آن‌ها با توجه به فاصله پاکت‌های دستگاه بشکه گیر تنظیم شود، سپس با حرکت لیفتراک به سمت جلو، شاخک‌ها داخل پاکت‌های بدنه دستگاه بشکه گیر قرار گرفته و دستگاه به لیفتراک متصل می‌شود.

کاربرد بشکه گیر 2

گام بعدی اتصال زنجیر محافظ به بدنه لیفتراک

برای اتصال زنجیر به بدنه لیفتراک از قفل مخصوص یا یک قلاب شکل استفاده می‌شود. سپس برای کاهش طول اضافی زنجیر، زنجیر را در قفل تعبیه شده در بدنه دستگاه بشکه گیر حرکت دهید و محکم کنید.

قبل از استفاده از دستگاه بشکه گیر حتما زنجیر را به لیفتراک وصل کنید، چرا که از بیرون آمدن و جدا شدن دستگاه بشکه گیر از شاخک‌ها هنگام حرکت لیفتراک جلوگیری می‌کند.

پس از نصب دستگاه بشکه گیر روی شاخک لیفتراک و محکم کردن زنجیر، دستگاه آماده استفاده می‌باشد، برای برداشتن بشکه به صورت زیر عمل نمایید:

-شاخک‌ها به صورت افقی تنظیم شوند تا ستون‌های بشکه گیر به صورت کاملا عمودی قرار بگیرند.

کاربرد بشکه گیر 5
کاربرد بشکه گیر 6

– ارتفاع شاخک‌ها از سطح زمین طوری تنظیم شود که قفل کن‌های دستگاه بشکه گیر پایین‌تر از لبه بشکه قرار بگیرند.

-سپس به سمت بشکه حرکت کنید تا قفل کن‌ها به صورت مماس با بدنه بشکه قرار بگیرند (قفل کن با بدنه بشکه در تماس باشد).

حال با حرکت دکل لیفتراک به صورت عمودی به سمت بالا، قفل کن به صورت اتوماتیک عمل کرده و لبه بشکه را می‌گیرد و آن را بالا می‌برد.

-اکنون می‌توانید با حرکت لیفتراک بشکه‌ها را به سمت مقصد حمل کنید.

کاربرد بشکه گیر 7
کاربرد بشکه گیر 8

برای رها کردن بشکه به صورت زیر عمل نمایید:

اگر زاویه شاخک‌ها را تغیر داده‌اید مجددا شاخک‌ها را به صورت افقی تنظیم کنید تا ستون‌های بشکه گیر به صورت عمودی قرار گیرند.

-سپس به آرامی دکل لیفتراک را در راستای عمودی پایین بیاورید.

-وقتی بشکه روی زمین یا محل تخلیه آن قرار بگیرد و وزن بشکه از روی قفل کن دستگاه بشکه گیر برداشته شود، به صورت اتوماتیک بشکه از قفل کن جدا می‌شود. پس پایین آوردن شاخک‌ها را تا جایی ادامه دهید که قفل کن‌ها به موقعیت پایین‌تر از لبه بشکه برسند و بشکه را رها کنند.

-حال می‌توانید به سمت عقب حرکت کنید.

نکته مهم

-وقتی دستگاه در حال حمل بشکه می‌باشد باید زاویه ستون‌های دستگاه بشکه گیر یا عمود بر زمین باشد یا چند درجه (5 درجه) به سمت خود لیفتراک مایل باشد. به هیچ عنوان نباید ستون‌ها به سمت جلو مایل شوند.

-برای عمل گرفتن و رها کردن بشکه فقط به حرکت  بالا و پایین شاخک‌های لیفتراک نیاز است و نباید از زاویه دادن دکل استفاده کنید.

-وقتی دستگاه در حال حمل بار است، هنگام حرکت لیفتراک شاخک‌ها در ارتفاع پایین و ایمن قرار بگیرند و بعد از رسیدن در مکان تخلیه بشکه، (در صورت نیاز به قرارگیری بشکه در ارتفاع بالا) شاخک‌ها را بالا ببرید.

-در زمان حرکت لیفتراک خصوصا زمان عبور از روی دست اندازها و ناهمواری‌های زمین سرعت حرکت لیفتراک را به حداقل ممکن برسانید.

جهت مشاوره و سفارش محصول با ما تماس بگیرید.