تأثیرات کرونا بر حمل و نقل

تأثیرات کرونا بر حمل و نقل

تأثیرات کرونا بر حمل و نقل

تأثیرات کرونا بر حمل و نقل

در اواخر سال ۲۰۱۹ بود که دولت چین برای اولین بار از شیوع ویروس ناشناخته‌ای خبر داد.

شاید کمتر کسی پیش بینی می‌کرد ظرف مدت کوتاهی عده زیادی به این بیماری مبتلا شوند و اقتصاد جهان زیر فشار این ویروس نامرئی کمر خم نماید.

در جدال علیه ویروس کرونا، سرنوشت کشورها بیشتر از هر زمانی در دست خودشان است. دولتها حالا اطلاعات بیشتری برای مقابله با این وقایع دارند. با اینکه اثرگذاری کووید ۱۹ بر همه چیز واضح است، اما هنوز نمی‌دانیم این اثرات تا کجا خواهد رفت.

کرونا و معضل جابجایی بشکه قیر

تأثیرات کرونا بر حمل و نقل در جهان

تأثیرات کرونا بر حمل و نقل

بیشتر کشورهای گرفتار کرونا، حوزه تولید و معاملات تجاری خود را به طور خاص در حوزه فرآورده‌های خوراکی، کالاهای پزشکی و بهداشتی متمرکز نموده و واردات سایر اقلام را به حالت تعلیق یا تعطیل درآوردند.

این موضوع باعث افت شدید صادرات و واردات مواد خام و اولیه، کالاهای نیم ساخته و ساخته شده، خودرو و قطعات یدکی و لاستیک و پلاستیک، کالاهای ساختمانی پروژه‌ای، البسه، کالاهای لوکس، فولاد، نفت و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی … گردیده است.

با کاهش معاملات بین المللی و تقلیل واردات، صادرات و ترانزیت فیمابین کشورها، حجم تقاضا برای حمل کاهش یافته و ناوگان‌های تجاری فعال در این عرصه (هوایی، دریایی و جاده‌ای) با مقدار کمتری از کالا مواجه و خیلی از سفرهای از قبل برنامه ریزی شده آنان نیز کنسل گردید.

حمل و نقل هوایی

از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، یکی از اصلی‌ترین تدابیری که از سوی دولت‌ها برای جلوگیری از انتشار این ویروس صورت گرفت، لغو پروازها بود که برخی از این محدودیت ها همچنان نیز پابرجاست و امیدی به لغو این محدودیت در آینده نزدیک وجود ندارد. 

محدودیت و لغو پرواز بین کشورها، شرکت‌های هواپیمایی را از چندین بعد تحت تأثیر قرار داده و خسارت‌های بسیاری را برای آن‌ها در پی داشته است.

به گزارش برخی از پایگاه‌های خبری، صنعت هوایی یک از سخت‌ترین ضربه‌ها را از شیوع ویروس کرونا پذیرفته است؛ قراردادهای بسیاری فسخ شدند، تولید متوقف شد و درخواست‌ها برای کمک مالی افزایش یافت.

حمل و نقل دریایی

برخی موسسات مطالعات اقتصادی پیش بینی می کنند، در سال ۲۰۲1 حداقل ۶۰۰ میلیون تن از میزان جابه جایی کالا از طریق دریا کاسته گردد.

شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان جابجایی کالا از طریق دریا را نیز با مخاطراتی روبرو نمود؛ 

بروز آثار و تبعات این بحران را می‌توان در افزایش تعداد کشتی‌های معطل در لنگرگاه‌ها برای یافتن و جمع شدن بار،

تعویق تحویل دهی کشتی‌های جدید،

لغو سفارشات جدید ساخت کشتی‌ها،

کاهش و تعلیق ساخت کانتینرهای جدید،

کاهش قیمت کشتی‌ها و تقلیل نرخ اجاره آنها،

لغو قراردادهای اجاره کشتی‌ها و کانتینرها،

سرعت یافتن اسکراب کشتی‌های قدیمی و … ملاحظه کرد.

حمل و نقل هوایی

روش‌های مختلفی برای حمل و نقل بین المللی وجود دارد که برای شرکت‌ها لازم است تا از مقرون به صرفه بودن حمل و نقل اطمینان حاصل کنند. 

قدیمی‌ترین راه برای جابجایی کالا به کشورهای دیگر، حمل و نقل بار به صورت زمینی می‌باشد. با این وجود امروزه بخش عمده‌ای از حمل و نقل به حوزه حمل بار زمینی مربوط می‌شود. 

در روش حمل زمینی، حمل کالا از طریق مسیرهای جاده‌ای انجام می‌شود مشتریانی که قصد حمل و نقل زمینی و ترانزیت را داشته باشند می‌توانند از این روش و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استفاده نمایند. حمل و نقل زمینی با دو شیوه ریلی و جاده‌ای انجام می‌شود.

نتیجه اینکه:

– بعضی کشورها برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادند؛ از جمله

  • تزریق پول به اقتصاد ،
  • کاهش نرخ سود بانکی 
  • کمک به کسب و کارهای آسیب دیده و
  • همچنین کسانی که اتفاقات اخیر منبع درآمدشان را هدف قرار گرفت.

– با توجه به گستردگی ابعاد خسارات ناشی از شیوع بیماری ، مشخص نیست حمایتهای مالی دولتها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و چرخ فعالیت های اقتصادی دقیقا از چه زمانی دوباره شروع به حرکت خواهد نمود. آنچه مشخص است میزان و ابعاد خساراتی که کرونا بر اقتصاد جهان تحمیل کرده ارتباط مستقیم با مدت زمان بحران کنونی دارد.

– ویروس کرونا از چنان قدرتی برخوردار است که می‌تواند جهان را به دو دوره پیش و پس از خود تقسیم کند. جهان پساکرونایی از بسیاری از جهات شباهتی به جهان پیش از شیوع این بیماری نخواهد داشت.

– بازار گمانه زنی‌ها درباره تغییرات احتمالی جهان پس از کرونا، رونق بسیاری یافته است. اما صرف نظر از این گمانه زنی‌ها، نمی‌توان در این نکته تردید داشت که جهان دستخوش تغییرات بزرگی خواهد شد. بی دلیل نیست که از کرونا به عنوان بزرگترین چالش تاریخ معاصر سخن گفته‌اند.

– تزریق صدها و چه بسا هزاران میلیارد دلار از سوی دولت ها در اقتصاد کشورهای خود می تواند دیر یا زود، پیامدهای مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد جهان را مهار کند. پیش بینی ها حتی حکایت از افزایش نرخ رشد اقتصادی در سال آینده دارد. البته مشروط بر آنکه دانش پزشکی بتواند از پس چالش کرونا برآید.

– بحران کرونا مشخص کرد که چه تعداد از مردم دنیا از نظر مالی زندگی شکننده‌ای دارند.  این اتفاق را می‌توان در بالا رفتن سریع آمار بیکاری و استیصال خیلی از کارگران در یافتن منابع درآمدی جایگزین، مشاهده کرد.

– ماجرای کرونا تاکنون اثرات قابل توجهی بر بازارهای جهانی داشته است. آمار نهایی آسیب های اقتصادی این بحران هنوز نامشخص است، اما احتمالا بسیار مخرب تر از آن چیزی است که دنیا در گذشته و در وقایعی مثل شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ یا انفجار نیروگاه هسته ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ تجربه کرده است.

– وقایع اخیر، سطح بهداشت فردی و اجتماعی را در جوامع تغییر داده و این تغییر نگرش باعث افزایش نیاز به کالاهای بهداشتی و پزشکی بین کشورهای مختلف حتی در دوران پسا کرونا خواهد شد که یک بازار جدید در بخش های حمل و نقل هوایی و دریایی محسوب می‌شود.

– بنادر و خطوط کشتیرانی و اجاره دهندگان کشتی‌ها ناچار خواهند بود اقدامات جدی برای توسعه سطح بهداشت فردی و اجتماعی کارکنان خود به اجرا در آورده و در دوران پسا کرونا نیز آن را ادامه دهند و خود را به تجهیزات و امکانات بیشتری برای مراقبت‌های ویژه پزشکی، خدمات کلینیکی و امکانات امداد و نجات مجهز نمایند.

– ضرورت پاکسازی و ضدعفونی تجهیزات، کانتینرها، محل‌های نگهداری کالاها، دفاتر و ساختمان‌ها و انبارها و وسایل حمل و نقل شاخه‌های جدیدی را برای ارائه این خدمات ایجاد و تقاضاهای گسترده‌ای را پدید می‌آورد که در بنادر می‌تواند به ایجاد مراکز و ایستگاه‌های ضدعفونی و شستشوی کانتینرها و تجهیزات و وسایل حمل و نقلی بیانجامد.

منبع:

economic.mfa.ir › files › ecodep › newspics

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره و سفارش محصول با ما تماس بگیرید.